Een tekst voor uw bezoekers of voor de zoekmachine?

Op het internet goed te vinden zijn is erg lastig. Er zijn ondertussen al miljoenen sites, waaronder een groot aantal in jouw sector. Het is daarom belangrijk om op te vallen in de zoekmachines. Dit kan door middel van SEO-teksten; zoekmachine geoptimaliseerde webteksten. Echter moeten je teksten ook goed te lezen zijn door je klanten. Wat is nu belangrijker?

SEO-teksten

Allereerst zal ik even wat meer vertellen over SEO-teksten. SEO staat voor Search Engine Optimization, zoekmachineoptimalisatie in het Nederlands. Hierdoor komen de pagina’s waarop zulke teksten staan hoger in de zoekresultaten naar boven. 85% van de internetgebruikers beschouwt een product of dienst op de eerste pagina van Google als een A-merk, en zelfs 90% van de mensen kijkt niet veel verder dan de eerste drie resultaten bij een zoekopdracht. Het is dus van groot belang dat jouw website als eerste in Google verschijnt. Hiervoor moet je je eerst afvragen op welke ‘keywords’ je gevonden wilt worden. Ik adviseer dit zo specifiek mogelijk te maken; op ‘online marketing’ zal je niet snel bovenaan staan, maar op ‘online marketing Amsterdam’ is de kans al veel groter. Jouw gekozen keywords moeten regelmatig in je SEO-teksten voorkomen, evenals in koppen en het liefst in de eerste zin van je tekst. Woorden vetdrukken, opsommingen maken en goede kopjes om beter door zoekmachines gevonden te worden.

Klantvriendelijke teksten

Een probleem dat bij SEO-teksten kan ontstaan is dat je te veel voor zoekmachines schrijft of laat schrijven. Hierdoor kan je website misschien wel goed ranken in Google, maar zijn je teksten niet zo prettig om te lezen. Sommige ondernemers kiezen ervoor om juist klantvriendelijke teksten te schrijven en zich minder op zoekmachines te richten. Het praktische van dit type teksten is dat je veel sneller een band opbouwt met (mogelijke) klanten. Als je precies schrijft wat je lezers willen lezen is er een veel grotere kans dat ze je producten zullen aanschaffen. Hierbij moet je je als eerste afvragen wat je doelgroep zal zijn. Een tekst die geschreven is voor jongeren ga je natuurlijk niet gebruiken als je mensen van middelbare leeftijd wilt bereiken. Iedere doelgroep heeft behoefte aan een andere opbouw en ander taalgebruik. Met klantvriendelijke teksten zul je dus waarschijnlijk niet zo hoog scoren als met SEO-teksten, maar de kans dat mensen je producten kopen of van je diensten gebruik maken is vaak wel groter.

Welke van de twee moet ik kiezen?

Natuurlijk wil je nu weten welke teksten handig zijn om te kiezen. Ik raad aan om eerst eens naar je marketingplan te kijken. Als je vooral van plan bent om via mond-tot-mondreclame, flyers, posters en andere vormen van reclame je doelgroep te bereiken zijn SEO-teksten geen prioriteit. Je zult dan eerder voor klantvriendelijke teksten kiezen om er zekerder van te zijn dat je je producten verkoopt. Ben je vooral erg actief op het internet, met blogs en sociale media? Dan is het verstandiger om voor SEO-teksten te kiezen. Uiteraard moet een bedrijf dat met internet te maken heeft zelf ook goed op het web scoren!

Een laatste idee is om een soort combinatie van beide teksten te laten schrijven. Een tekst kan een SEO-tekst zijn, maar tevens aansporen tot een koop. Je kunt ook eerst voor SEO-teksten kiezen, en wanneer je een beetje goed op Google staat en de bezoekers binnenstromen kun je overstappen op klantvriendelijke teksten. Vragen of opmerkingen over dit artikel? Laat gerust een reactie achter!