Het belang van een goede huisstijl

edereen is er wel van overtuigd dat een heldere communicatie en presentatie een cruciaal punt voor een succesvol bedrijf is. Het is immers belangrijk om een positieve indruk achter te laten bij de doelgroep – het liefst een indruk die nét wat anders is en daardoor meer opvalt dan de concurrenten. Natuurlijk moet het imago ook goed aansluiten bij het beeld dat je wil uitstralen. Één van de meest gebruikte middelen om dit te doen is een huisstijl. Lees meer informatie over wat een huisstijl is en waarom het zo belangrijk is voor elk bedrijf.

Wat is een huisstijl?

Een huisstijl straalt zo goed mogelijk de identiteit van een bedrijf uit. Deze identiteit bestaat dan weer uit communicatie (hoe verbale en non-verbale boodschappen naar buiten gebracht worden), gedrag (hoe een organisatie handelt) en symboliek (het ‘gezicht’ van een bedrijf; de huisstijl en bedrijfsnaam).De huisstijl onderstreept deze drie punten zo goed mogelijk. De meeste huisstijlen zijn opgebouwd uit vijf kernwaarden:

  • Woordmerk – een logo, bestaande uit de naam van de onderneming.
  • Beeldmerk – een symbool dat verwijst naar de activiteit of specifieke kenmerken van een organisatie.
  • Typografie – geeft de kernwaarden van een bedrijf weer. Een bedrijf kan bijvoorbeeld door een lettertype als Arial of Calibri te gebruiken zakelijk overkomen.
  • Kleur(en) – kleuren kunnen een bepaald gevoel geven over een organisatie. Uit onderzoek is gebleken dat mensen bijvoorbeeld het Facebook-blauw uitstekend kunnen onderscheiden van andere kleuren blauw!
  • Kenmerkende vormen – denk hierbij aan de golfen van Coca-Cola of de streep van Nike.

Waaruit bestaat een huisstijl?

Eigenlijk kan bijna alles in de huisstijl van jouw bedrijf geleverd worden. Meestal wordt er op basis van een logo met eventueel extra kleuren gewerkt. Aan de hand van deze twee dingen kunnen onder andere visitekaartjes, een website, enveloppen, advertenties, bedrijfskleding en promotieartikelen in de huisstijl ontworpen en gemaakt worden. Het is handig om deze bestanden goed op te slaan op je pc, server en een cloud. Bij verlies kan er immers veel geld (ontwikkelkosten) verloren gaan.

Waarom is een huisstijl zo belangrijk?

Het antwoord op deze vraag kwam in de inleiding eigenlijk al kort aan bod. Door een huisstijl te laten ontwerpen die past bij de identiteit van jouw bedrijf en deze overal voor te laten komen neemt de naamsbekendheid toe en krijgt het bedrijf een eigen identiteit. Deze identiteit is voor de doelgroep onderscheidend van de concurrentie. Jouw onderneming springt er dus uit, zeker als kernwaarden die de doelgroep aanspreekt naar voren komen in de huisstijl.