Het belang van een goede zoekmachine optimalisatie
Als we het over zoekmachine optimalisatie hebben dan zal je wellicht niet gelijk weten wat we bedoelen. De Engelse benaming voor deze term is Search Engine Optimization (SEO) en hedendaagse bedrijven kunnen niet meer zonder. Met een goede zoekmachine optimalisatie zorg je ervoor dat jouw doelgroep jouw product of dienst eenvoudig online kan vinden. Hoe makkelijker het is voor klanten om de gevraagde informatie snel te vinden, des te hoger de conversies. De conversie is het percentage van bezoekers dat resulteert in transacties, en dit laatste is precies wat je als bedrijf wilt.
Hoe zoekmachine optimalisatie werkt
Stel je doet graag aan sportweddenschappen, dan is het belangrijk dat je een betrouwbare bookmaker kunt vinden. Als je op een online bookmaker zoekt voor een bepaalde sport, is het wel zo fijn als je in de eerste resultaten precies vindt waar je naar op zoek bent. Het voordeel van een degelijke zoekmachine optimalisatie is dat het je website een betrouwbare indruk geeft. In de meeste gevallen zullen de beste aanbieders namelijk bovenaan staan.
In België is Bet777.be een van de betere bookmakers, je zult dan ook zien dat je deze aanbieder snel in de hoge resultaten ziet staan. Daarbij komt dat als je op de bedrijfsnaam zoekt, de eerste resultaten van het werkelijke bedrijf zijn. Dit is een belangrijk gegeven want het komt je bedrijf niet ten goede als consumenten jouw bedrijf niet gelijk kunnen vinden.
De kracht van zoekwoorden
De zoektermen zijn bijzonder belangrijk voor je zoekmachine optimalisatie. Als bedrijf zal je namelijk voor specifieke zoektermen concurreren met je competitie. Voor een bookmaker zullen de zoektermen doorgaans bestaan uit termen zoals “sportwedden” en “weddenschappen”. Je bent op zoek naar de termen die jouw klanten zullen gebruiken als ze op zoek zijn naar jouw product of dienst. In het Engels worden zoekwoorden ook wel keywords genoemd.
In de kern helpt zoekmachine optimalisatie je om jouw website gebruiksvriendelijker te maken. Op het internet is een overdosis aan informatie te vinden en met behulp van de juiste strategie maak je het voor (potentiele) klanten gemakkelijker om jou te vinden en jouw diensten of producten te kopen. Een sterke strategie helpt zoekmachines zoals Google om de inhoud van je website beter te lezen. Op deze manier kan de zoekmachine je webpagina’s juist classificeren.
Het verschil tussen SEO en SEA
Zoals we eerder benoemden is SEO eigenlijk hetzelfde begrip als zoekmachine optimalisatie. Als je gebruik maakt van SEO dan pas je praktijken toe die ervoor zorgen dat verkeer organisch naar je website geleid wordt, bijvoorbeeld door de juiste zoekwoorden te implementeren. Kortom, bij SEO is er dus geen sprake van betaalde resultaten. Dit betekent echter niet dat SEO geheel kosteloos is, je moet namelijk redelijk wat tijd steken in het realiseren van een juiste SEO strategie. Hier staat wel tegenover dat SEO resultaten doorgaans langer zichtbaar blijven en daarom in de meeste gevallen een goede investering is.
Search Engine Advertising (SEA) lijkt op SEO maar het belangrijke verschil zit hem in het adverteren, SEA is namelijk een betaalde service waar je gebruik van kunt maken. Als je SEA toepast dan kun je op bepaalde zoekwoorden adverteren tegen een betaling. Voor een online bookmaker zou het verstandig zijn om te adverteren op “sportwedden” en de locatie van de markt waarin de bookmaker actief, dit kan zijn een land of een stad. De betaling voor SEA verloopt per klik, je betaalt namelijk als mensen op de advertentie klikken. Bedrijven die gebruik maken van SEA zijn gemakkelijk te herkennen, dit zijn namelijk de eerste links die je ziet in de zoekresultaten. Daarbij staat er het woordje “Ad” van advertentie voor de link vermeld.